Preventiecampagne Netwerk Brandweer |
Bekijk alle nieuwsberichten » |
11-10-2019
Vanaf 2020 zijn rookmelders verplicht in elke woning. En dat is maar goed ook, want rookmelders redden levens. Netwerk Brandweer laat dit najaar van zich horen met een positieve bewustmakingscampagne om rookmelders in huis te hangen én ze te registreren.
Bert Brugghemans van Netwerk Brandweer weet dat een brand niet alleen woningen, maar ook levens verwoest: “Meer nog dan het vuur, maakt vooral de rook slachtoffers. Net daarom zijn rookmelders van levensbelang, ze waarschuwen je bij brand. Als je kans krijgt om jezelf en je gezin in veiligheid te brengen, dan klinkt het irritante geluid van een rookmelder plots als muziek in de oren.”
Als muziek in de oren
Hoezo een rookmelder klinkt als muziek in de oren? Dat is net wat Netwerk Brandweer in de oren van alle Vlamingen wil knopen. Het wil mensen laten weten dat het plaatsen van rookmelders vanaf 2020 wettelijk verplicht is in Vlaanderen, maar boven alles levens redt.
Netwerk Brandweer brengt met de campagne een positief klinkende boodschap. “Vaak willen bewustmakingscampagnes ‘choqueren’ om het belang van rookmelders duidelijk te maken. Dergelijke campagnes hebben zeker hun nut,” weet Bert Brugghemans, “toch hebben wij er bewust voor gekozen om het deze keer net iets anders te doen, met een positieve noot.”
Hangrookmelders.be
Naast awareness creëren en mensen aanzetten om rookmelders in huis te hangen, wil Netwerk Brandweer ook mensen activeren om hun rookmelders te registreren op hangrookmelders.be.
“Met de registratie kunnen we waardevolle data verzamelen over het aantal rookmelders in Vlaanderen,” zegt Bert Brugghemans, “informatie die in concrete gevallen een meerwaarde betekent voor de hulpdiensten, maar ons ook toelaat om in de toekomst doelgericht te communiceren.”
Wie zijn rookmelders registreert voor eind 2019 maakt kans op een van de 20 Beats-headphones. Wie naast een koptelefoon grijpt, maakt nog kans op een van de 200 maandabonnementen van Spotify. Per Vlaamse hulpverleningszone worden één koptelefoon en tien abonnementen verdeeld. De winnaars worden begin 2020 bekendgemaakt.
Bovendien kan iedereen de ‘Vurige Playlist’ van Netwerk Brandweer op Spotify beluisteren, met songs die wel een of andere link hebben met rook en vuur. Het zijn allemaal kleine knipogen naar de campagneslogan, want plots klinkt een rookmelder écht als muziek in de oren.
De campagne wordt vanaf oktober gecommuniceerd via print- en onlinemedia, op opendeurdagen van de hulpverleningszones en publieke events van steden en gemeenten. Rookmelders registreren kan op hangrookmelders.be.
Netwerk Brandweer
Netwerk Brandweer is het samenwerkingsverband van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en alle Vlaamse hulpverleningszones. De koepelorganisatie wil vooral mensen informeren en adviseren omtrent brandveiligheid.
De campagne past in de doelstellingen van het nationaal brandpreventieplan 2020: een veiligere samenleving met significante vermindering van het aantal woningbranden en CO-intoxicaties. Netwerk Brandweer wil op die manier het aantal doden en gewonden terugdringen en de schade in en rond woningen beperken.