TWERK lanceert CHOCOLADE HELPT

Bekijk alle nieuwsberichten »

19-12-2020

 

Gezocht: 20.000 EUR voor een nieuwe bestelwagen

TWERK, het chocolade-maatwerkbedrijf voor personen met autisme in Herentals, kreeg in volle coronatijd een opdoffertje te verwerken: hun 10 jaar oude bestelwagen kreeg motorpech. Daarom lanceert TWERK een eigen Warmste Week-initiatief: via de crowdfundingsite www.chocoladehelpt.be roepen ze iedereen op om een grote of kleine gift te doen. Als ze 20.000 EUR verzamelen, kunnen ze een gloednieuwe en perfect uitgeruste bestelwagen kopen om nòg meer chocolade te vervoeren en die nòg beter bij al hun klanten te krijgen.

"De coronacrisis treft iedereen, maar al bij al is TWERK de crisis voorlopig vrij goed doorgekomen," zegt coördinator Bart Michiels. "Een behoorlijk aantal van onze medewerkers moeten we op doktersadvies wel thuishouden omdat ze tot de risicogroep behoren. En dat betekent dat het dus extra druk is voor hun collega-chocolatiers die wel naar TWERK komen."


In die volle drukte gaf de motor van hun bestelwagentje de geest. Voorlopig hebben ze geen budget voor een nieuwe wagen, want alle middelen die ze hebben investeren ze eerst en vooral in de intensieve begeleiding van hun doelgroepmedewerkers.


"We hebben nu gelukkig wel een tussenoplossing met een vervangwagen. Maar eigenlijk kunnen we echt wel een nieuw exemplaar gebruiken," stelt Bart. "Waar we drie jaar geleden zo'n 600 klanten per jaar beleverden, is dat nu meer dan verdubbeld. We hebben echt wel nood aan een ruimere en goed geklimatiseerde wagen, zodat we onze chocolade efficiënter en in betere omstandigheden bij onze klanten kunnen bezorgen."


In Hermans Herentals vonden ze alvast een stevige partner. Jan Van Rooy van Hermans Herentals wil TWERK alvast een duwtje in de rug geven: "We willen het sociaal project van TWERK steunen en beloven hen een fikse korting van meer dan 5.000 EUR op de nieuwe Volkswagen Caddy Cargo, die ruimer en beter is dan het vorige exemplaar van TWERK."

Dat betekent natuurlijk dat TWERK nog een 20.000 EUR te zoeken heeft. En daarvoor willen ze fondsen verzamelen via sponsoring en via het grote publiek.

Een oproep tot vrijgevigheid


"Tijdens onze stockverkoop voor Sinterklaas merkten we heel wat sympathie voor onze organisatie bij heel veel mensen. Dat deed enorm deugd. We hopen nu dat heel veel mensen, organisaties en bedrijven een bijdrage willen leveren."

Dat kan via de website, waar je zowel grote als kleine giften kan doen. Giften vanaf 40 EUR zijn dit jaar overigens voor 60% fiscaal aftrekbaar. Een gift van 100 EUR kost je dus eigenlijk maar 40 EUR.


Ook de kleintjes tellen


"We roepen iedereen op om een bijdrage te doen naar eigen vermogen. Voor kleinere bedragen kan dat zelfs heel snel via Payconiq. Je scant met je app simpelweg de code op onze website, en het is zo gebiept," zegt Bart. "Want we weten dat alle beetjes helpen, en we zijn iedereen die iets wil geven bijzonder dankbaar."


Op de gloednieuwe website is nog veel meer informatie te vinden: een nieuwe infobrochure, reportages die de afgelopen jaren over TWERK werden gemaakt, en een -soms emotionele- sectie "verhalen vanop TWERK", waar de doelgroepmedewerkers vrank en vrij over hun autisme praten.


En er is nog 1 extraatje.

"Drie jaar geleden openden we tijdens de Warmste Week een pop-up onder de noemer Chocolate For Life. Die werd heel druk bezocht, en we kregen toen extra steun van Christophe Lambrecht, de medebezieler en -oprichter van Music 4 Life. Uit sympathie voor ons project stelde hij toen een speciale playlist vol chocolademuziek samen, die 10 dagen lang in ons winkeltje speelde, op maat gemaakt voor TWERK, zelfs met eigen bindteksten. Nu is er op 3 jaar tijd heel veel veranderd. TWERK is enorm gegroeid, maar Christophe is er helaas niet meer."


Als eerbetoon aan Christophe Lambrecht is er een aparte "Radio Choco"-pagina op de website. Iedereen kan hem daar opnieuw aan het werk horen. Het is misschien een opkikker in deze rare tijden. Chocolade helpt, maar muziek - soms - nog meer.


De Chocolade Helpt-campagne loopt vanaf 18 december tot 31 januari, of tot het doel van 20.000 EUR is bereikt. De site is zeker een bezoekje waard. "We zijn heel ambitieus, dat beseffen we. Maar we hopen dat een golf van warmte en vrijgevigheid die andere beruchte golven overspoelt," besluit Bart Michiels.